۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱

مرگ ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج چابهار 

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط زیست از سفید شدگی و مرگ ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج چابهار خبر داد.
کد خبر: ۸۹۰۳۰
مرگ ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج چابهار 
 
به گزارش خبرنگار مانا، داوود میرشکار در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در سازمان محیط زیست برگزار شده بود در پاسخ به سوأل خبرنگار مانا در خصوص وضعیت مرجان‌های خلیج فارس و دریای عمان گفت: پایش مرجان‌های خلیج فارس و دریای عمان هر‌ساله به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های معاونت محیط زیست دریایی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط زیست، ادامه داد: در آخرین بازدید از آبسنگ‌های مرجانی خلیج چابهار که دو هفتۀ پیش صورت گرفت، مشخص شد که حدود ۹۰ درصد مرجان‌های این خلیج دچار سفید شدگی شده‌اند.

وی در ادامه گفته‌های خود مهمترین دلیل این امر را به گرمایش کرۀ زمین و افزایش دمای آب مرتبط دانست و گفت: افزایش دما نقش بسیار مهمی در سفید‌ شدگی مرجان‌ها دارد که البته  یک دلیل دیگر سفید شدگی مربوط به کدورت آب است.

میرشکار در خصوص وضعیت مرجان‌های خلیج فارس نیز اذعان داشت: در جزایر خارگ، خارکو و نایبند سفید شدگی آبسنگ‌های مرجانی را داریم، وضعیت مرجان‌ها در جزیره کیش بهتر است، جزیره سیری کمترین تلفات را داشته و سایر جزایر که در دهانۀ خلیج فارس قرار دارند  در شرایط خوبی به سر می‌برند.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط زیست، در جزیره کیش سلامت آبسنگ‌های مرجانی تا عمق پنج متر تایید شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: قرار است هفتۀ آینده نشست‌هایی برای ارائه راهکار‌هایی با هدف کاهش رسوب گذاری و کدورت آب در خلیج چابهار انجام شود تا بیشتر از این آبسنگ‌های مرجانی این بخش نابود نشوند.

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط و انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق در بخش‌های مختلف، شاهد کاهش مرگ و میر مرجان‌های خلیج فارس و دریای عمان باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار